Minden egyes Formula-1 versenyautót legalább 14500 különféle alkatrészből raknak össze egyedileg. Van olyan alkatrész, amelyet CAD/CAM technológiával gyártanak, de van olyan is, amit teljesen kézzel. És már versenyszériákkal ellentétben a Forma-1-es versenyautók kifejezetten egyediek, tehát minden csapat más és más autóval versenyez. Ellentétben például az F2-vel, ahol standard autókat használnak, vagy a Formula E-vel, ahol szintén vannak standard paraméterek. Mindenesetre az trend azért a Forma-1-ben is, hogy bizonyos részek az autón ne legyenek ennyire egyediek. És hogy ez miért annyira fontos? Mert a Forma-1 világában a versenyeket egyáltalán nem csak a pilóták teljesítménye dönti el, hanem az autók is. Nem csoda, hogy mondjuk a fogadás világában az F1 fogadás oldalak külön fogadási piacokat tartanak fenn a konstruktőrök és autók számára.

És amikor azt vizsgáljuk, hogy mit hoz a Forma-1 egy adott új szezonban, akkor a pilóták mellett hosszasan lehet értékelni az F1-es autókat is. De mégis hogyan készülnek ezek a precíziós eszközök? 2022-ben már volt olyan szabály, ami előírta, hogy bizonyos alkatrészeknek standardnek kell lenniük minden csapat vonatkozásában. Plusz vannak alkatrészek, amelyek az F1 versenynaptár során végig cserélhetőek és értékesíthetőek más csapatoknak is. Hihetetlenül komplex egyébként az a szabályozás, amivel a FIA, az automobil szövetség igyekszik kordában tartani a versenyeket.

Az egész F1 autógyártás folyamata

Mert gondoljunk csak bele, egy Forma 1 futam vonatkozásában egy autó extra alkatrészei simán eldönthetik a versenyt. Ezért szabályokra mindenképpen szükség van. Évente új autók jelennek meg mindig, tehát az F1 2023 sorozatában is teljesen új autókkal versenyeznek majd a csapatok. Viszont ne gondoljuk, hogy amikor bemutatják a szezon elején az autót, az ugyanolyan marad a szezon során végig. Akár egy F1 időmérő is megváltoztathatja úgy a nézőpontot, hogy azonnal átdolgozásra kerül valamilyen alkatrész. És a folyamat kifejezetten komplex. 

Az idei szezonban már két szezonnal a jövőre előre tervezik meg az autókat. Az egész azzal kezdődik, hogy a motorért és a karosszériáért felelős csapatok megbeszélik, hogy mit változtatnának, milyen visszajelzéseket kaptak a pilótáktól. És ahogy megbeszélik a fő problémás pontokat vagy új fejlesztési irányokat, meg is indul a tervezési munka. Ebben a fázisban az F1 fogadás oldalak már figyelni szokták a fejleményeket, hogy a hosszútávú fogadási ajánlataikat megfelelően tudják beállítani. 

A tervezés egyébként tervezőirodákban zajlik, ahogy minden egyes alkatrészt háromdimenziós módon terveznek meg. És minden egyes alkatrészcsoportnak külön felelősei vannak. Az aerodinamika egy kifejezetten fontos szempont, nem csoda, hogy 3-4 különálló csapat is foglalkozik ezzel. Amikor már készül egy prototípus vagy tervezett verzió, akkor azt 3D nyomtatással már viszik is egy szélcsatornába, hogy tesztelni kezdjék. Ez már meg fogja azért határozni, hogy mit hoz a Forma-1 a következő szezonokban. 

Aztán amikor a szélcsatornában már lezajlott a tesztelés, megvoltak a beállítások, akkor a tervezők újraigazítják a paramétereket. Fontos azonban megemlíteni, hogy 

  • limitálva van a tesztelések lehetősége is, 
  • tehát maximum 180 kilométer per órával, 
  • egyetlen szélcsatornában tesztelhetnek a csapatok.

Ráadásul az itt eltöltött időt is meghatározzák a szabályzatokban. Amikor pedig közben szépen megszületik az új F1 versenynaptár, mint most az F1 2023 szezon vonatkozásában, akkor elindul a gyártás is. Az alkatrészek alapvetően 80%-ban karbonszálas technológiával készülnek. Ahol készülnek a különféle alkatrészek, az konkrétan klinikai környezet, tehát a légnyomástól kezdve a hőmérsékleten át minden szabályozva van és a dolgozók is úgy be vannak öltözve, mintha egyébként tényleg kórházban lennénk. 

Mert ugye ha bármi szennyeződés éri az alkatrészeket, az katasztrofális eredményhez vezethet egy Forma 1 futam alkalmával. Elég sok minden még mindig kézzel készül, számítógépes segítséggel, de a végeredmény egyébként az, hogy elkészülnek az alkatrészek és ekkor jön a tesztelési folyamat. Maga az F1 világa is olyan, mint egy folyamatos teszt, hiszen az F1 időmérő és szabadedzések is a beállítások finomítására szolgálnak. Szóval az elején már említett közel 15 ezer alkatrészt mind letesztelik külön-külön és összeszerelt állapotban is. 

Minden egyes elemnek speicális élettartama van, ami után kötelezően cserélik őket és itt ne gondoljunk a mindennapokban elfogadott 1-2-3 éves időtávokra. Ha már a tesztelésen is túljutottunk, akkor 1 hét alatt összeállításra kerül az első autó. Ha pedig ez megtörtént, akkor jönnek azok a részek, amelyeket egyébként a sajtóban időnként már mi is nyomon tudunk követni. Az elején még a gyárban tesztelik az autót, hogy megfelelően lett-e összeszerelve, aztán jönnek az első körök, amikor 100 kilométer per órás sebességet nem meghaladó sebességgel tesztelik az autókat. 

Mennyibe kerül egy ilyen autó kérdezhetnénk? Igazából az ár a végtelen lehetne, ha nem lenne erre is szabály. A 2023-as FIA szabály szerint egy csapat költsége maximum 135 millió dollár lehet, amiben benne van az összes költség mellett a marketingköltség és a három legköltségesebb csapattag fizetése is. Az autó valahol 6 millió font körül van átlagosan, némelyik csapat ennél többet, mások kevesebbet költenek. Értelemszerűen a motor a legdrágább része egy ilyen autónak, minimum a teljes költség felét ez teszi ki. De ez egy roppantul költséges sport minden szempontból, hiszen csak a gumikra több tízezer fontot kell elkölteni minden héten. Viszont ahogy szakértőnk, Kollar Aladar is kiemeli, mindentől függetlenül a Forma-1 nem csak egy észnélküli költekezés, az itt felhasznált és kipróbált technológiák egy része azért visszaköszön a mindennapokban is, ha nem is azonnal, de hosszú évek múlva igen. A gumikeverékek tesztelése is nagyon hasznos a mindennapi ember számára is, tehát amikor a költségekről beszélünk, akkor mérlegeljük azt is, hogy egyébként itt van haszontényező is mindenki számára. Aladar profilját is további cikkeit itt lehet elolvasni.

Ez a cikk szponzorált tartalom. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát. A hivatalos, auditált mérések szerint a Like Company hírportáljait a forgalmas napokon 600 ezer ember olvassa.