Karambolok tömkelege történt már, a forgalom mértéke viszont nem indokolja a közlekedési lámpát

Rendszeres ütközések a 23. kerületi kereszteződésben

A soroksári Szent László út és Tartsay Vilmos utca sarkán régebb óta lakók vélhetően már fel sem kapják a fejüket az újabb csattanásra, csak legyintenek, hogy semmi különös, csak valaki megint nem állt meg a STOP táblánál… Pedig igazából csak dél felől nem belátható a kereszteződés a sarki lakóház miatt, a másik három irányból a kerítésen “átsandítva” még időben észlelhető az érkező jármű, ha esetleg elfelejtettünk időben megállni.

Fontos keresztutcák találkozása

A 2010-es évek elejére már igen veszélyes helynek minősült ez a csomópont, hiszen a Tartsay Vilmos utca a Jáhn Ferenc kórházhoz, a Szent László út pedig a Szentlőrinci úti lakótelephez vezet. Mivel a Tartsay utcán közlekedik a 36-os busz, ebben a kereszteződésben sokáig a Szent László út volt az alárendelt, melynek viszont ezt a sarkot leszámítva végig elsőbbsége van, azaz megállapítható, a balesetek akkoriban ezen kivétel okán következtek be pont itt. És mivel általában a vétkes fél is meg van győződve arról, hogy neki van elsőbbsége, az ütközések rendszerint fékezés nélkül történnek.

Lényeges változások 2013-ban

A súlyos balesetek miatt, illetve a lakossággal történő egyeztetések után 2013. június 14-i hatállyal felcserélték az elsőbbségi viszonyokat: ettől a naptól kezdve a Szent László út lett a főút, immáron teljes hosszában, a Tartsay Vilmos utca pedig STOP táblát, valamint főútvonal vége táblát is kapott.

Minden létező biztonságtechnikai és forgalomlassító eszközt bevetettek

További intézkedések is bevezetésre kerültek: villogó sárga lámpákat helyeztek el mind a négy sarkon, melyek folyamatos sárgára váltanak, ha valaki a haladási irányra merőlegesen érkezik; a csomópont déli, Szent László úti oldalán kijelölt gyalogátkelőhelyet létesítettek (lassítva a főútvonalon érkezők sebességét); a nem belátható irányba néző tükröt helyeztek el; az aszfaltba sebességcsökkentő bordákat építettek; 30 km/órás előjelző felfestéseket eszközöltek; előjelző elsőbbségadás táblákat is elhelyeztek; különösen veszélyes útkereszteződést jelző sárga csíkos négyzetet is felfestettek, szóval körülbelül a betonfalon kívül minden előkerült…

A változtatás hónapokon keresztül még több balesetet eredményezett

Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a megszokásból vezetők és a figyelmetlen sofőrök miatt hónapokig tartó baleset-sorozat vette kezdetét – mindjárt az első napon három karambol is történt… Később lassan normálizálódott a helyzet, de továbbra is nagyjából hetente ütköznek járművek, veszélybe sodorva az éppen a zebrán átkelő gyalogosokat vagy a buszmegállókban várakozó embereket. Ráadásul a közelben egy óvoda is található…

A környéken lakóknak lennének ötletei

Ők jelzőlámpás csomópontot szeretnének, vagy körforgalmat. A BKK még 2013-ban azt írta válaszlevelében, hogy a forgalom nem elég jelentős egy jelzőlámpás rendszer kiépítésére, a körforgalomhoz pedig egyértelműen szűkös lenne a hely a csuklós buszok miatt. Azóta a forgalom egészen biztosan nőtt, manapság viszont nincs minden nap baleset…

Létezne kézenfekvőbb megoldás is

Például hogy az arra közlekedők figyelnek az útburkolati jelekre, a közlekedési táblákra, az előjelző lámpára, megállnak a STOP táblánál, körülnéznek… Remélhetőleg a jövőben ilyen téren is további fejlődés lesz tapasztalható, de ennek eléréséhez talán tényleg segítség lenne a jelzőlámpák elhelyezése.

Fotók forrása: Iskolaforum.lapunk.hu, Gombkötő Krisztián, Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság