Néhány hónap alatt több száz gyorshajtót fogtak a Váci útra telepített traffipaxok, majd egymás után mindkettőt működésképtelenné tették a vandálok. A rendőrség nyomoz az ügyben és találtak gyanúsítottakat is. A sebességmérő kamerák megrongálása és szétlopása Európa-szerte terjedőben van, és nehéz megfékezni, amíg a készülékeket könnyen elérhető helyre telepítik.

Négy óra, negyven gyorshajtó

Négy órán belül negyven gyorshajtót fogtak a rendőrök 2021. október 29-én este, amikor felállították hordozható traffipaxaikat a Váci úton. Az Újpest és az Árpád híd közti szakasz széles és egyenes, a környéken rendszeresek az illegális utcai versenyek. Sok helyen nem 70, hanem 50 kilométeres sebességkorlátozás van, ezt sokszor azok az autósok sem tartják be, akik két lámpaváltás közt nem egymást akarják lenyomni, pusztán követik a forgalom ritmusát. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Jó ötletnek tűnt

A 13. kerületi önkormányzat több mint 73 millió forintot adott arra a beruházásra, amelyben egy piros lámpán áthajtást figyelő kamerát szereltek fel a Váci út 127. előtt és egy traffipaxot a 175. szám elé a városból kifelé haladó oldalon, illetve egy másikat kicsit távolabb, a 182-es számnál, a befelé haladó autók sebességének ellenőrzésére.

A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Kiváló eredmények

Az eredményekre nem kellett sokáig várni, a két fix sebességmérő működése első, csonka hónapjában 222, júniusban 374, júliusban 326, augusztus 22-ig pedig 172 gyorshajtót talált összesen.

Tönkretett sebességmérők

Ezek a kamerák csak akkor rögzítenek képet, amikor radaros érzékelőjük elé kerül egy gyorshajtó, mert így nincs felvétel arról, hogy ki törte be 2022 novemberében a befelé vezető oldalt figyelő traffipax előtétüvegét. Mint ahogy arról sincs felvétel, hogy idén februárban szintén betörték a 175. szám előtt álló másik sebességmérőt – írta cikkében a Telex.

Átmeneti megoldás

Az utóbbi ügyben felfegyverkezve elkövetett garázdaság és rongálás bűntette miatt hallgattak ki két férfit, az első eset miatt viszont ismeretlen tettes ellen indítottak nyomozást. A második rongálás óta több mint egy hónap eltelt, az autószalon előtt álló traffipax ablakai továbbra is be vannak törve, de megszületett az átmeneti megoldás: a mögötte álló villanyoszlopra térfigyelő kamerát telepítettek.

Festékkel fújták le

Március elején festékkel fújták le a miskolci Kiss Ernő utcában lévő, egyébként üres traffipaxdobozt. Azt szintén embermagasságban helyezték el, ahogy az országban felszerelt dobozok zömét, mert ezekben csak átmenetileg helyezik el a hordozható sebességmérőket és ha magasan lennének, nehézkes volna a használatuk.

Kialakulóban a feketepiac

Az eddig elkövetett rongálásokról feltételezhető, hogy az elkövetők nem az alkatrészekre pályáznak, csupán szeretnék megszüntetni az állandó sebességmérést, külföldön azonban kialakulóban van a lopott traffipaxalkatrészek feketepiaca. A szakértők szerint a sebességmérők kameraegysége akár drónok építéséhez is hasznos lehet.

Még mindig sokan száguldanak

A gyorshajtások itthon az összes személyi sérüléssel járó közlekedési baleset harmadát okozzák. A rendőrségnek még így sincs elég embere a megállításos közúti ellenőrzésekhez, így a sebességmérések zömét az automata rendszerekre bízzák.

„Gyorshajtóbarát szabályok”

A magyarországi szabályok alapvetően gyorshajtóbarátnak tekinthetők, hiszen amikor nem állítanak meg egy szabálysértő autóst, közigazgatási eljárás indul. Csak jelentős sebességtúllépés után bírságolják meg az autó vezetőjét, vagy az üzemben tartót. Ezért vált teljesen általánossá, hogy ahol 50-nel lehet menni, ott a legtöbben 65 km/óra körüli sebességre állnak be, ahol pedig 80 a megengedett, ott a többség száz körül hajt – állapítja meg elemző írásában a lap.

Nem várható változás

Ezen a gyakorlaton aligha változtat, ha több lesz a fix traffipax Magyarországon, különösen akkor nem, ha azokat az elhelyezésük miatt olyan könnyű megrongálni. Úgy, mint a rövid életű, Váci úti berendezéseket. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: traffipax munka közben. Fotó: bpiautosok.hu