Jövő évtől objektív felelősségi körbe tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása, vagyis nem beazonosítható a sofőr, a gépjármű üzembentartója felel majd azért, hogy az autóban mindenki kösse be magát. A rendelkezés 2026 január elsején lép hatályba. Érdemes vigyázni, mert személyenként 40 ezer forint és 5 büntetőpont járhat a biztonsági öv hiányáért.

Eddig az utasok feleltek az övért

Ma még minden 18 évesnél idősebb utas maga felel azért, hogy beköti-e magát vagy sem. Rendőri ellenőrzéskor a járőrök azt bírságolták meg, aki nem használta az övet, vagyis az utast, esetleg a sofőrt, ha ő sem volt bekötve. Erre a bírságolásra azonban nincs lehetőség akkor, ha az övhasználat elmulasztását például a VÉDA-kapuknál érzékelték a rendőrök. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

A tulajdonos fizet az utasok helyett

Az új törvény egyértelműen az üzembentartó, illetve a gépjárművezető felelősségévé teszi, hogy az autójában mindenki használja az övet. Miután hatályba lépett a törvény, az övhasználat ellenőrzésére is alkalmas VÉDA-kapukon vagy egy mobil VÉDA előtt elhaladó járműben ha csak egy olyan utast is lát a kamera, aki nincs bekötve, a rendszám alapján automatikusan küldi a határozatot és bírságcsekket a rendszer az üzembentartónak.

Hirdetés

40 ezer forint és 5 büntetőpont

Ha valaki nem köti be az övet és lefülelik, lakott területen belül 15 ezer, azon kívül 30 ezer, autópályán 40 ezer forint a szabálysértési bírság. Büntetőpont is jár hozzá: lakott területen belül és kívül 3, autópályán 5 pontot kap a szabálytalankodó autós vagy üzembentartó.

A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Bárki feljelenthető

Amennyiben az üzembentartó a kérdéses időben más használatába adta az autót, megadhatja a hatóságnak, hogy akkor éppen ki nem tartotta vagy tartatta be az utasaival az övhasználat szabályait. Ez után az illető kapja meg a határozatot és a bírságot. Ha azonban az üzembentartó nem nevezi meg a tényleges szabályszegőt, neki kell fizetni.

Túl kevesen használják az övet

A Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt közölte, hogy Magyarországon a passzív biztonsági eszközök alkalmazásának hajlandósága – kiemelten a biztonsági öv használatának aránya – minden erőfeszítésünk ellenére elmarad az európai országok átlagától. A jogszabály-módosítás célja, s egyben várt hatása, hogy az arra kötelezettek minél nagyobb számban használják a biztonsági övet.

Fontos és hasznos a biztonsági öv

A biztonsági öv az autóban az egyik legfontosabb biztonsági eszköz, mert megvédi az utasokat egy baleset során. Ha hirtelen megáll az autó vagy ütközés történik, a biztonsági öv megakadályozza, hogy az emberek előrezuhanjanak vagy kirepüljenek a járműből. Ez jelentősen csökkenti a súlyos sérülések vagy a halálos kimenetel kockázatát. Emellett a biztonsági öv segít abban is, hogy a testet a légzsák megfelelő helyen érje, így együtt még hatékonyabban védenek. Egyszerű használni, de hatalmas védelmet nyújt – ezért mindig be kell csatolni, akár vezetünk, akár utasok vagyunk.

110 emberrel kevesebben haltak volna meg

Magyarországon 2024-ben 204.088 esetben kellett a rendőrségnek intézkednie a biztonsági öv használatának mellőzése miatt, ahogy az is, hogy a személysérüléses balesetek sérültjeinek 10,5%-a még mindig nem használta a biztonsági övet (2022-ben ez az arány 17,1% volt). Egészségügyi statisztikai adatok szerint 2020–2021-ben 110-zel kevesebben vesztették volna életüket közlekedési balesetekben, ha bekötötték volna magukat. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: illusztráció