A városi terek, ipari parkok és különösen a fokozott védelemre szoruló létesítmények biztonságos működtetése napjaink egyik legösszetettebb kihívása. Kiemelten fontos, hogy ezekhez a helyszínekhez olyan megbízható és tartós megoldások készüljenek, amelyek nemcsak a forgalmat szabályozzák, hanem a fizikai biztonságot is növelik. A Hörmann élen jár a modern forgalomkorlátozó rendszerek fejlesztésében és telepítésében: legyen szó akár a belváros védelméről, akár fokozott biztonságú objektumokról. A részletekről Benedek Krisztián, a Hörmann Hungária Kft. forgalomkorlátozási szakterület üzletkötője számolt be.

Milyen típusú helyszínekre szoktak ilyen rendszereket telepíteni?

Elsősorban olyan helyszínekre, ahol szabályozni vagy korlátozni kell a járműforgalmat, illetve ahol fokozott biztonsági követelményeknek kell megfelelnünk. A legjellemzőbbek az állami intézmények – mint a Parlament – minisztériumok, a TEK objektumai. Emellett számos ipari létesítményhez is telepítünk rendszereket: ilyenek az erőművek, vízművek, repülőterek, valamint a fővárosban a MOL Campus területe. Forgalomkorlátozó megoldásaink megtalálhatóak sétálóutcákban is, például Budapest V. kerületének pontján. Egyre több projekt érkezik rendezvényhelyszínekre is, ahol ideiglenesen kell magas szintű védelmet biztosítani.

Milyen eszközöket használnak erre a célra? Mik a leggyakoribb megoldások?

Nagyon sokféle megoldásunk van, attól függően, hogy mi a megrendelő célja. Telepítünk fix, süllyedő vagy mobil oszlopokat, road blockereket, sorompórendszereket. A Pilomat oszlopaink például kaphatók elektromechanikus és hidraulikus változatban is. Ezek közül a hidraulikus rendszerek a legstrapabíróbbak, és gyakran olyan helyekre kerülnek, ahol magas az áthajtási forgalom és gyors reakcióra van szükség. Emellett a Mobile Road Blocker vagy az Oktablock típusú rendszerek kifejezetten ideiglenes, mobil védelmet nyújtanak.

Mennyire ellenállók ezek az eszközök? Tényleg meg tudnak állítani egy nagy sebességgel érkező járművet?

Igen, a komolyabb rendszerek, például az IWA szabvány szerint tanúsított eszközeink akár egy 7,5 tonnás teherautót is meg tudnak állítani, 80 km/órás sebességnél. Természetesen ez nem minden telepítésnél szükséges, de az érzékenyebb objektumoknál, mint például nukleáris létesítményeknél vagy diplomáciai területeken ez elvárás. A legkomolyabb rendszereinket törés teszteknek vetjük alá, mindegyik megfelel az európai és nemzetközi előírásoknak.

Egy ilyen rendszer telepítése nem egyszerű feladat. Hogyan zajlik a folyamat?

Valóban, ezek nem „dobozos” termékek, amelyeket csak úgy felszerel az ember. Egy ilyen projekt mindig egyedi igényfelméréssel kezdődik, majd helyszíni szemlével és tervezéssel folytatódik. A mélyépítési munkák után következik az eszköz telepítése, az elektromos és hidraulikus bekötések, végül pedig az integráció más rendszerekkel, például rendszámfelismerő kamerával, beléptetőrendszerrel, távvezérléssel. Ezután jön a tesztelés és az átadás. Egy átlagos projekt 2–6 hét közötti kivitelezési idővel számolható.

A fenntartásról és karbantartásról mit érdemes tudni?

Nagyon fontos a rendszeres karbantartás, főleg, ha a rendszer intenzív használatnak van kitéve. Negyedévente vagy félévente érdemes átnézni az olajszinteket, a csatlakozásokat, a tömítéseket és elvégezni a szükséges tisztításokat. Egy jól karbantartott rendszer akár 10–15 évig is problémamentesen működik. A Hörmann szervizcsapata kiemelten gyors reakcióidővel dolgozik, sürgős esetben akár 1–2 órán belül a helyszínre tudunk menni.

Van olyan projekt vagy helyzet, ami különösen emlékezetes maradt?

Számomra mindig az a legnagyobb élmény, amikor egy különleges helyszínen kell dolgoznunk, például a Parlamentnél, a Paks II. projektnél, vagy egy-egy nemzetközi rendezvényen. Részt vettem több olyan európai szakmai fórumon is, ahol valós merényletek tanulságait elemeztük. Ilyenkor döbben rá az ember, milyen fontos, hogy a megfelelő eszköz a megfelelő időben a helyén legyen.

Hogyan látod a jövőt ezen a területen? Milyen trendek körvonalazódnak?

A jövő mindenképpen a hibrid, fenntartható és intelligens rendszereké. Egyre nagyobb hangsúly van a bioolaj-használaton, az újrahasznosítható anyagokon, de közben az esztétika és a városképbe illeszkedés is fontosabbá válik. Emellett látjuk, hogy nő az érdeklődés a lakossági és kisvállalati szektorban is, ott persze más jellegű, kisebb védelmi igényekkel. De az irány egyértelmű: a megelőzés a kulcs.

Mit üzensz azoknak, akik most gondolkodnak egy ilyen rendszer telepítésén?

Azt, hogy ne a probléma után kezdjenek el keresgélni. A forgalomkorlátozó rendszerek célja elsősorban a megelőzés. A legjobb védelem az, amit észre sem veszünk, mert működik, csendben, hibamentesen, és ott van, amikor szükség van rá. Ebben mi tudunk segíteni személyre szabottan, szakmai háttérrel és hosszú távú gondolkodással.

Benedek Krisztián

Hörmann Hungária Kft. forgalomkorlátozási szakterület üzletkötője

k.benedek.bud@hormann.hu

+36 30 012 7132


Ez a cikk szponzorált tartalom.