Tavaly több mint 50 százalékkal több gyorshajtásos büntetés született az egy évvel korábbihoz képest, a csúcsot pedig 2019 tartja.
Covid alatt is büntettek
2022-ben közel 688 ezer gyorshajtásos büntetést szabott ki a rendőrség, szemben az egy évvel korábbi több mint 451 ezer esettel. Vagyis tavaly másfélszer annyiszor kaptak gyorshajtásról szóló levelet az autósok, mint 2021-ben. Érdekesség, hogy egy évvel korábban – amikor a koronavírus-járvány miatt lezárások voltak – több mint 637 ezer alkalommal büntettek. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Durva mennyiségű büntetés
2019-ben viszont jóval többször, mintegy 756 ezerszer járt a csekk, ez volt a csúcs 2018 óta. A számokból kiderül, hogy 2018 és 2022 között az éves átlag 642 ezer, ezt a számot azonban lehúzza az alacsony 2021-es adat – írja a Totalcar.
Több a baleset is
A gyorshajtásos bírságok száma 2021 és 2022 között óriásit emelkedett, személysérüléses balesetből ugyanígy több történt. A rendőrségi statisztika szerint tavaly 14 679 személysérüléses baleset történt, ami 3,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, igaz, a járvány előtti, 2019-es közel 17 ezer esettől elmarad.
A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Gyorshajtás az ok
Jó hír, hogy a 460 tavalyi halálos baleset 1,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest, és a 2019-es 530 esettől is elmarad. A rendőrségi statisztikák szerint a több százezer bírság ellenére továbbra is a gyorshajtással magyarázható a legtöbb személysérüléses baleset, ezek 28 százalékát okozta a sebességtúllépés.
Másodlagos okok
Lényeges azonban, hogy a rendőrségi statisztika csak a legfőbb okot mutatja meg a statisztikában, a másodlagos okokat nem. Arra lehet gondolni, hogy valaki gyorshajtás közben ment neki egy olyan autónak, aki nem adta meg az elsőbbséget.
Balesetek harmadának az oka
A korábbi évek statisztikáiból kiderül, hogy 2018-ban, 2019-ben és 2021-ben a személysérüléses balesetek egyaránt 31 százaléka, 2020-ban 34 százaléka volt magyarázható gyorshajtással.
Így szűrik ki a gyorshajtókat
A rendszeres traffipaxos akciók célja is a gyorshajtók kiszűrése, ahogy a fix kamerák működtetése is, ám utóbbiak egy-egy pontban mérnek, az előtte és utána következő szakaszon sok autós már nyomja a gázt. Számtalan példa van erre, az egyik az M1-es és M7-es ki- és bevezető szakasza.
Ez lenne új módszer
A gyorshajtók, valamint az általuk okozott balesetek számának visszaszorítására alkalmas lehetne a nemzetközi szinten már számos helyen bevált átlagsebesség-mérés. A jogszabály már több mint tíz éve „ismeri”, azaz definiálja az átlagsebesség-mérés fogalmát, de eddig nem történt semmi.
Budapesten bevezethetik
Ehhez képest fordulatot jelenthetne, ha a Fővárosi Önkormányzat beváltaná az ígéretét: az elmúlt hetekben megjelent budapesti közlekedésbiztonsági stratégia számos javaslatot tartalmaz, többek között a 30-as zónák jelentős növelését, és egy utalás arra is van benne arra, hogy kezdeményeznék az átlagsebesség-mérést (section-control).
Ez a cél
A stratégia konkrétan ezt írja: Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért sebességmérő hálózat (lokális és átlagsebesség-mérés is) kiépítését kezdeményezzük. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció