A követési távolság fogalmával minden sofőr tisztában van, elvégre a KRESZ vizsga során elvárt tananyag része. Az előírás lényege, hogy egy járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely még lehetővé teszi a volán mögött ülő személy számára, hogy hirtelen fékezés esetén is biztonságosan meg tudjon állni.
Miért fontos?
Az elégtelen követési távolság hirtelen fékezés esetén balesetet okozhat, ezért is nagyon fontos mindig betartani. Természetesen a követési távolság nem egzakt mérték. Számos tényezőtől függ, ilyenek például: a sofőr reakcióideje, az útviszonyok, a jármű aktuális sebessége és a gumik fajtája, valamint állapota. De ha a kérdés ennyire összetett, akkor hogyan lehet pontos választ adni arra, hogy mekkora az ideális követési távolság?
A kutatások szerint egy átlagos reakcióidővel bíró személynek 2 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy érdemben tudjon választ adni egy váratlan szituációra. Ez a két másodperc 130 km/h sebesség esetén 72 méter megtételére elég, ennél kisebb követési távolság esetén szinte bizonyos a karambol. Persze ha 130 helyett csak 90 km/h-val haladunk, akkor ez a 72 méter 52-re módosul. Ezen információk alapján már jóval könnyebb konkretizálni az ideális követési távolságot.
A fék szerepe
Magától értetődik, hogy egy kifogástalan állapotban lévő fékkel sokkal egyszerűbb gyorsan megállítani a járművet. A rövidebb fékezési út pedig értelemszerűen lerövidíti a biztonságos fékezési távolságot is. Azt persze minden sofőr tudja, hogy a fék esszenciális alkatrész, biztonság szempontjából talán a legfontosabb. Azzal viszont nincs mindenki tisztában, hogy milyen árulkodó jelekre érdemes figyelni, ha időben akarjuk azonosítani a fékrendszerben kialakuló problémákat.
A fék meghibásodására utaló jelek
Az esetek túlnyomó többségében vezetés közben is találkozhatunk arra utaló jelekkel, hogy fékmeghibásodás van kialakulóban. Ha figyelünk az autónkra, és időben észleljük a hibát, akkor sok időt és pénzt spórolhatunk. Árulkodó jel lehet például, ha a fékezés alatt egy adott irányba húz a jármű. Ez a jelenség a fékbetétek egyenetlen kopására enged következtetni, melynek kiváltó oka lehet többek között, hogy a fékek összehangolása elmaradt, vagy nem volt megfelelő. Amennyiben az autó rendszeresen rángatva fékez, szintén biztosak lehetünk benne, hogy meghibásodással van dolgunk. Önmagában is veszélyes, de komolyabb problémára utal, ha késik a fékhatás a pedál lenyomása után. Persze a másik véglet is aggasztó, mikor is nem érzünk folyamatosságot, hanem nagyon hirtelen fékez az autó.
Amennyiben a fenti jelenségek bármelyikét észleljük, tanácsos minden késlekedés nélkül felvenni a kapcsolatot egy szerelővel. Sajnos a fék egy olyan alkatrész, melynek meghibásodására általában használat közben (vagyis pont mikor szükség lenne rá) derül fény. Ezt megelőzendő az évszakos gumicserék alkalmával erősen ajánlott a fékek ellenőrzése is. Ha fékekről van szó, a főbb hibaforrások az olaj, a fékbetétek és a tárcsák. Ezek rendszeres cseréjével jelentősen csökkenthetjük annak az esélyét, hogy rosszkor, rossz helyen döbbenünk rá, hogy valami nincs rendben a járművünk fékezési rendszerével.
A szöveg karaktereinek száma : 3156
Miért fontos?
Az elégtelen követési távolság hirtelen fékezés esetén balesetet okozhat, ezért is nagyon fontos mindig betartani. Természetesen a követési távolság nem egzakt mérték. Számos tényezőtől függ, ilyenek például: a sofőr reakcióideje, az útviszonyok, a jármű aktuális sebessége és a gumik fajtája, valamint állapota. De ha a kérdés ennyire összetett, akkor hogyan lehet pontos választ adni arra, hogy mekkora az ideális követési távolság?
A kutatások szerint egy átlagos reakcióidővel bíró személynek 2 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy érdemben tudjon választ adni egy váratlan szituációra. Ez a két másodperc 130 km/h sebesség esetén 72 méter megtételére elég, ennél kisebb követési távolság esetén szinte bizonyos a karambol. Persze ha 130 helyett csak 90 km/h-val haladunk, akkor ez a 72 méter 52-re módosul. Ezen információk alapján már jóval könnyebb konkretizálni az ideális követési távolságot.
A fék szerepe
Magától értetődik, hogy egy kifogástalan állapotban lévő fékkel sokkal egyszerűbb gyorsan megállítani a járművet. A rövidebb fékezési út pedig értelemszerűen lerövidíti a biztonságos fékezési távolságot is. Azt persze minden sofőr tudja, hogy a fék esszenciális alkatrész, biztonság szempontjából talán a legfontosabb. Azzal viszont nincs mindenki tisztában, hogy milyen árulkodó jelekre érdemes figyelni, ha időben akarjuk azonosítani a fékrendszerben kialakuló problémákat.
A fék meghibásodására utaló jelek
Az esetek túlnyomó többségében vezetés közben is találkozhatunk arra utaló jelekkel, hogy fékmeghibásodás van kialakulóban. Ha figyelünk az autónkra, és időben észleljük a hibát, akkor sok időt és pénzt spórolhatunk. Árulkodó jel lehet például, ha a fékezés alatt egy adott irányba húz a jármű. Ez a jelenség a fékbetétek egyenetlen kopására enged következtetni, melynek kiváltó oka lehet többek között, hogy a fékek összehangolása elmaradt, vagy nem volt megfelelő. Amennyiben az autó rendszeresen rángatva fékez, szintén biztosak lehetünk benne, hogy meghibásodással van dolgunk. Önmagában is veszélyes, de komolyabb problémára utal, ha késik a fékhatás a pedál lenyomása után. Persze a másik véglet is aggasztó, mikor is nem érzünk folyamatosságot, hanem nagyon hirtelen fékez az autó.
Amennyiben a fenti jelenségek bármelyikét észleljük, tanácsos minden késlekedés nélkül felvenni a kapcsolatot egy szerelővel. Sajnos a fék egy olyan alkatrész, melynek meghibásodására általában használat közben (vagyis pont mikor szükség lenne rá) derül fény. Ezt megelőzendő az évszakos gumicserék alkalmával erősen ajánlott a fékek ellenőrzése is. Ha fékekről van szó, a főbb hibaforrások az olaj, a fékbetétek és a tárcsák. Ezek rendszeres cseréjével jelentősen csökkenthetjük annak az esélyét, hogy rosszkor, rossz helyen döbbenünk rá, hogy valami nincs rendben a járművünk fékezési rendszerével.