Visszapillantó tükör nélkül ma már elképzelhetetlen és szabálytalan is a vezetés, a tükör létfontosságú, gondoljunk csak a tolatásra vagy a sávváltásra, előzésre. Vannak már olyan járművek, melyeken nem tükör, hanem kamera segít a látásban, de a többség még mindig tükörrel készül.

De nem volt mindig így. Az első visszapillantó tükröt a legenda szerint 1911-ben egy Ray Harroun nevű autóversenyző szerelte az autójára, hogy lássa a többieket. Ekkoriban a versenyautóban még ketten ültek, a navigátort váltotta ki Harroun a tükörrel, a célja pedig nyilvánvalóan a súlycsökkentés volt. A terve nem jött be, hisz a téglaborítású pályán olyan mértékben rezgett a tükör, hogy semmit nem látott rajta, ennek ellenére megnyerte a versenyt, így indult hódító útjára a tükör. Amit egyébként a versenyző sem maga talált ki, egy lovaskocsin látta először. A szabadalmat pár évvel később, 1921-ben jegyezték be, neve pedig Cop-spotter, azaz rendőrleső volt.

Tükröm, tükröm

Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei a visszapillantó tükrökben is tudnak segítséget nyújtani, hisz a tükör fogyóeszköz. Ugyanis ki vannak téve a sérülés veszélyének, elég egy koccanás, egy rosszul parkoló autóstárs is bármikor sérülést okozhat a tükörben. Persze az újabb autóknál megállás után automatikusan behajtódnak az oldalsó tükrök, ezt a régebbi típusoknál manuálisan is meg lehet tenni. Fűthető, páramentes, állítható, sokféle visszapillantó tükör van, ami biztos, hogy ma már a közlekedés elképzelhetetlen nélküle. Ha megsérül a visszapillantó, nem feltétlenül kell az egészet kicserélni, olykor csak a borítást éri sérülés, máskor pedig csak a tükörlapot.

Gyakori, hogy parkolás során sérül meg a tükör, de az is előfordul, hogy szűk utcákban a rosszul felmért távolság okozza a sérülését. Kérdés, hogy ha útközben történik baj a tükörrel, akkor vajon haladhatunk-e tovább? Erre a jogszabály ad választ, ami úgy fogalmaz, hogy két tükör megléte kötelező, ezek közül az egyik a vezetőoldali. Tehát ha a jobb oldalon lévő tükör törik le vagy válik használhatatlanná, akkor a bal oldali és a belső, középső tükörrel még mindig közlekedhetünk.

Biztonság, kevesebb káros anyag

visszapillantó tükrök megléte tehát a biztonságos közlekedés egyik alappillére, hisz így lát minden irányba az autó vezetője. A biztonsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy az autó állapota megfeleljen az előírásoknak. A környezetvédelmi szabályok egyre kisebb károsanyag-kibocsátást követelnek meg, ebben pedig az autó katalizátora a kulcs. A katalizátor feladata, hogy csökkentse az autóból kikerülő kipufogógázok károsanyag-tartalmát.

Sokkal később jelent meg, mint a visszapillantó tükör, 1986-ban kezdték el Európában használni. És hogy mi is ez pontosan? Egy olyan alkatrész, ami oxidációs elven vízgőzzé és dioxiddá alakítja a káros szénhidrogént, szén-monoxidot és nitrogén-oxidot. És ahogy visszapillantó tükör nélkül, úgy katalizátor nélkül sem ajánlott a közlekedés, hisz így káros anyagokkal szennyezi az autó a levegőt.

Ez a cikk támogatott tartalom. Ha Ön is szeretne ilyent a Magyarország TOP10 legolvasottabb hírportálja között szereplő Kékvillogó.hu oldalon, akkor kattintson ide!