Alapos ráncfelvarrás vár a KRESZ-re, hogy az 1975-óta létező jogszabály sokkal aktuálisabb legyen. Bevezetik a parkolás szót, eddig ugyanis várakozásnak nevezték a parkolást, holott a kettő nem ugyanaz, ezért rengeteg kavarodást okozott nem csak a tanulóvezetőknél. Ez mellett matricát kapnak a nyugdíjasok, hogy jelezzék a forgalomban résztvevőknek, hogy türelmet kérnek tőlük.
Gyerekekre fókuszáltak
Számos ponton nyúlnak még hozzá a KRESZ-hez, hiszen az elmúlt évtizedekben olyan közlekedési eszközök is megjelentek, amelyek korábban nem voltak. A legfontosabb azonban, hogy a gyerekeket kiemelten fogja védeni az új KRESZ. A jövőben a 14 év alatti gyereket az utazása közben felügyelő felnőtt lesz felelős azért, hogy bekötötte a biztonsági övét, illetve használ-e más, passzív biztonsági eszközt, például gyerekülést vagy ülésmagasítót. A Kékvillogó legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 341 ezernél is többen követnek minket.
Iskolabusz
Ezt a kérdést az iskolabuszon szállított gyerekek esetében is vizsgálják. A tervek szerint lakott területen kívül, menetrend szerinti buszon, 3 évnél fiatalabb gyerekkel csak ülve lehetne utazni, a 6 évnél fiatalabb gyerekek pedig csak felnőtt felügyeletével buszozhatnának, az új KRESZ szerint, igaz, ők akár állhatnának is. Azt is leírják majd az új jogszabályban, hogy az autósoknak hogyan kell kikerülniük egy iskolabuszt.
Láthatatlan sáv az út szélén
Az egyeztetés alatt álló elképzelések közt szerepel az úgynevezett védelmi sáv fogalmának bevezetése is. Arról van szó, hogy az úttest szélén egy olyan 1 méter széles képzeletbeli területet határolnának le a kerékpárral, rollerrel vagy más, sérülékeny, nagyon lassan haladó járművel közlekedők, illetve a gyalogosok számára, amelyet az irányváltoztatás és elsőbbségadás szempontjából külön sávnak tekintenének.
A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Elsőbbsége van a láthatatlan sávon haladónak
Aki ezen az úttest jobb oldalán lévő láthatatlan sávon halad, annak az ide hajtó többi közlekedőtől érkezéskor elsőbbség járna, ugyanakkor neki kéne elsőbbséget adnia mások számára, amikor forgalmi vagy egyéb okból elhagyja a védelmi sávot. És persze fontos az is, hogy az itt haladók jellemzően alacsony sebességére a gyorsabb járművek vezetőinek tekintettel kéne lenniük.
Kitiltják a bringásokat, motorosokat a buszsávból
Fontos változás lehet, hogy kitilthatnák buszsávokból a motorral és más kétkerekű járművel közlekedőket. A javaslat szerint a taxisok csak akkor mehetnének szabadon a buszsávon, ha utasért mennek, vagy utast szállítanak – írja a Telex.
Sérülékeny közlekedők
Mivel az utóbbi tíz évben megsokszorozódott a városokban naponta kerékpárral közlekedők száma, a megreformált rendszerbe bekerülhet a megfelelő oldaltávolság fogalmának konkretizálása is, amellyel a jogalkotók az összes sérülékeny közlekedőt védenék. Eszerint, amennyiben a kerékpárost előzni szándékozó másik jármű 50 km/óra sebesség alatt halad, köteles lenne legalább 1 méter oldaltávolságot tartani, aki viszont ennél nagyobb sebességgel előzné meg őket, annak 1,5 méter oldaltávolságot kellene tartania.
Betiltják a driftelést
Az új KRESZ-ben külön fejezetben tilthatják be a drilftelést, vagyis a hátsó kerekek kipörgetését a közúti forgalomban. A KRESZ-reformnak nevezett, átfogó jogszabályreform nemcsak konkrét intézkedéseket, de a közlekedésben elvárt magatartásformákat és elveket is lefektet. Az eddigiekből az látható, hogy bár az alapvető szabályok nem változnak, azok valóban jobban igazodhatnak az 1975-ös régi jogszabály hatályba lépése óta eltelt évtizedek változásaihoz. Ha minden jól megy, jövőre elfogadhatják a változásokat és 2025-ben mindannyian megismerkedhetünk a módosított szabályokkal. A Kékvillogó legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 341 ezernél is többen követnek minket.
Kieemlt kép: illusztráció