A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az Asztro Show című jósműsor tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket. A műsor gyártója elismerte a jogsértést.
Megtévesztették az embereket
A nemzeti versenyhatóság vizsgálata megállapította, hogy az Asztro Show című, országos kereskedelmi csatornán futó jósműsor a fogyasztókat megtévesztve sürgette telefonálásra a tévénézőket. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Mást sugalltak
Az adások során a műsorvezető üzenetei, illetve a képi elemek – mint például egy visszaszámláló óra – ugyanis azt sugallták, hogy a jósok szolgáltatásai csak azonnali telefonálással, korlátozottan érhetőek el.
Hirdetés
Valótlan állítások
A vizsgálat alapján azonban a szolgáltatás hozzáférhetősége valójában nem volt korlátozott, sőt a jósok a műsoron kívül is elérhetőek voltak. A valótlan állításokon alapuló sürgetés így megfosztotta a nézőket a megfontolt, tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.
A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Elismerték a törvénysértést
A műsort gyártó svájci NTH AG az eljárás során elismerte a törvénysértést, megfelelési programot vezetett be a jövőbeli hasonló jogsértések elkerülésére, és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről.
Tisztességtelen gyakorlat
A GVH minderre tekintettel – figyelembe véve, hogy a cég kis- és középvállalkozásnak minősül, első alkalommal követett el versenyjogi jogsértést, és tisztességtelen gyakorlata nem generált jelentős bevételt – 650 ezer forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
Jósműsorok kereskedelmi gyakorlata
A Gazdasági Versenyhivatalnak a jósműsorokkal kapcsolatban a kereskedelmi gyakorlat – ebben az esetben például az eladásösztönzés – vizsgálatára van jogi lehetősége, míg a szolgáltatás tartalmának, azaz magának a jóslás tevékenységének, a jóslatok alapjának vagy tartalmának megítélése nem tartozik a versenyhatóság hatáskörébe.
Erre figyelj, mielőtt telefonálsz!
A GVH korábban tájékoztatót tett közzé a fogyasztók számára arról, mit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt valaki betelefonál egy jósműsorba. Ez alapján mielőtt bármilyen interaktív műsorba betelefonálunk, mindig nézzünk utána a szervező vállalkozásnak. Legyünk fokozottan óvatosak, ha nem átlátható, hogy pontosan ki vagy milyen szervezet, társaság áll a műsor és az esetleges nyereményjáték mögött – írják.
Nem garantál semmit a hívás
A hatóság azt is javasolja, hogy mielőtt telefonál, keresse fel a szervező honlapját, és olvassa át a műsor szabályzatát, általános feltételeit – különösen az élő adásba kerülésre és az esetleges nyereményjátékra vonatkozóan. Figyeljen arra, hogy a telefonhívás nem feltétlenül garantálja a közvetlen bekapcsolást a műsorba, illetve, hogy a várakozás időtartamát és a be nem kapcsolt hívásokat is kiszámlázhatják. Ha nem talál erre vonatkozó tájékoztatást, vagy nem egyértelműek az abban foglaltak, gondolja végig higgadtan, hogy érdemes-e telefonálnia.
Ne dőlj be a sürgetésnek
Vegye figyelembe, hogy a műsor egésze, annak kialakítása, így a „legyen itt velünk”, a „nem tudjuk mikor lesz legközelebb”, a „hívjon”, az „egy rövid telefon megéri Önnek”, a „fel kell hívnia” és a „tárcsázzon” elemeket tartalmazó kommunikáció nem a fogyasztók átgondolt döntéshozatalára irányuló tájékoztatást szolgálja, hanem a fogyasztó sürgetésének, a döntéshozatal megzavarásának eszköze!
Ne hidd el, hogy csak neked beszélnek
Gondolja végig, hogy vajon hány személyre illik a műsorban megadott leírás! Ha például megítélése szerint sokan lehetnek olyanok, akiknek személyi igazolványa tartalmaz bizonyos számokat, és eközben a műsorban azt hallja, hogy egyetlen kiválasztott emberre illik a leírás, ismét gondolja végig higgadtan, hogy vajon Önnel együtt hány fogyasztó várakozhat már a vonalban!
Nyomást gyakorolnak rád
Legyen körültekintő a feladványokkal, hiszen ha Ön első ránézésre rájött a helyes megoldásra, akkor így lehetnek ezzel mások is! Előfordulhat, hogy a műsorba éppen a helytelen megoldást közlőket kapcsolják be, ezzel is növelve a nézőkre gyakorolt nyomást!
Parkoltatnak a vonalban
Ha mégis a telefonálás mellett döntött, és nem kapcsolják rövid időn belül élő adásba, ne engedje, hogy hosszan várakoztassák! Ha valóban Ön a nyertes, akkor nem valószínű, hogy néhány percnél többet kell várakoznia arra, hogy élő adásba kerüljön! Amennyiben ez utóbbi nem történik meg, fontolja meg alaposan, hogy érdemes-e tartania a vonalat – tanácsolja a Gazdasági Versenyhivatal. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!
Kiemelt kép: illusztráció