A Katasztrófavédelem kiadott egy listát arról, mit kell csinálni, ha kigyullad egy elektromos jármű. A probléma általában a töltéshez kapcsolódik és ha elindul az égés, nem tehetsz túl sokat, legfeljebb mérsékelni tudod a károkat, az autó így is, úgy is megsemmisül. De mi a gond az elektromos autók oltásával?
Egyre több elektromos jármű gyullad ki
Az elmúlt évben két tisztán elektromos meghajtású személygépkocsi mellett két elektromos busz, valamint két elektromos robogó, egy segway és egy roller gyulladt ki. Ezek mellett hat esetben hibrid járműben keletkezett tűz, közülük három plug-in hibrid volt – írják a Katasztrófavédelem közleményében. “Ha veled is megtörténik, akkor a hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén, azok visszagyulladásának megakadályozásán van, ez utóbbi már többnyire a kiérkező tűzoltókra hárul.” – írják, majd néhány jótanáccsal is ellátnak:
Jótanácsok
Legjobb ha megpróbálsz nyílt terepen megállni, épülettől, járművektől távol. A korábban beszerzett, kimondottan a lítiumion-akkumulátortüzek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot tartalmazó tűzoltó készülékekkel érdemes elkezdeni az oltást. Az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért más járművezetőket buzdíts segítségnyújtásra. Akár sikerül, akár nem, hívni kell a 112-es segélyhívószámot és bediktálni az esemény fontosabb részleteit, ezek: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, járulékos veszélyek. De úgyis mindenről kifaggatunk.” – írják.
Égő elektromos BMW
Ahogy korábban arról beszámoltunk kigyulladt egy elektromos BMW az M7-es autópályán Vár környékén. Az ilyen autók eloltása nagyon nehéz, mert az akkumulátor bármikor újra belobbanhat. A nemzetközi gyakorlat szerint a füstölő autót egy oltókádba kell helyezni, hogy teljesen elzárják a tüzet az oxigéntől.
A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Ötletes tűzoltás
A váli tűzoltók is így tettek. A gyorsan elérhető, mart aszfaltból gépekkel egy teknőt készítettek, azt feltöltötték a tűzoltóautóból kiengedett vízzel és belemerítették az égő BMW-t, így sikerült megfékezni a tüzet. A tulaj persze nem örülhetett, mert az autója így is teljesen tönkrement.
Kigyulladt elektromos Volkswagen
10 nappal ezelőt kigyulladt és hatalmas lángokkal porig égett egy elektromos Volkswagen Budakeszin. A tűzoltók csak nagy nehezen tudták megfékezni a lángokat. Az e-Up típusú autó teljesen kiégett. A helyszínre érve a gépjármű ékelését követően a közeli tűzcsapról egy vízsugarat szereltek a helyi tűzoltók. A kiérkező második kerületi hivatásos tűzoltók pedig egy további habsugarat szereltek fel és így közös erővel eloltották az addigra már szinte teljesen kiégett járművet. Személyi sérülés szerencsére nem történt.
Így égett az elektromos autó Budakeszin
Hevesen ég az akkumlátor
A lítiumion akkumulátorok gyulladása heves kéngégéssel jár mert az anód és katód bomlása során oxigén szabadul fel, az pedig táplálja szítja a tüzet. Mindezek ismeretében olyan oltási módszert kell találni, mely az égés valamely feltételét megszünteti, ezzel lehetővé téve a lángok kioltását.
Nem elég egy tűzoltóautónyi víz sem
A tűzoltóautókban használatos gépjárműfecskendő víztartályának befogadóképessége 3800-4000 literre tehető. Ezzel szemben egy elektromos meghajtású gépjármű tűzének eloltásához átlagosan 6400 liter víz szükséges, ez azonban csak egy átlagérték, a legnagyobb vízigényű oltás során 10200 liter vizet használtak fel.
Ez a probléma az oltással
A brit Daily Mail című újság megkérdezte Paul Christensen-t, a Newcastle Egyetem Műszaki karának alkalmazott elektrokémiai professzorát a lítium-ion akkumulátorral működő elektromos járművek tűzeseteiről. Christensen elmondta, ha egyszer kigyulladnak ezek a járművek, akkor nagyon nehéz őket eloltani. A gond az, hogy egy elektromos jármű esetében, egyszerűen lehetetlen eljuttatni oda a vizet, ahol szükség van rá. A cellák egy fémvázban vannak. A fém tok alatt még van általában egy fémlemez, a padló, a szőnyeg, az ülések, az ablakok és az alváz. Azaz a teljes autó – magyarázta a szakértő. A gáz, amikor kilép az akkumulátorcsomagból hatalmas nyomással teszi azt. Így ha a tömlőt a lukra is irányítjuk nem történik semmi, hiszen a víz nem jut be. Ez pedig olyan, mint amikor lángol a konyhánk és ezért leöntjük vízzel a háztetőt. Értelmetlen – fűzte hozzá a szakértő.
Oltókonténer
Németországban egyre többször már oltókonténert vetnek be. Ez gyakorlatilag egy mobil, vízzel és speciális kémiai szerekkel megtöltött medence, amibe a tűzveszélyes autót elsüllyesztik, ezzel megelőzhető a temérdek oltóanyag elhasználása, és a napok múlva is észlelhető spontán újra gyulladás veszélye is kiküszöbölhető.
Így néz ki egy oltókonténer
Kiemelt kép: illusztráció