Számtalan cikket lehet arról olvasni, hogy melyek a jó marketinges ismérvei. Egyik ilyen jellemző, hogy tisztában van a szakmai alapfogalmakkal, kritériumokkal. Tudja, hogy mi, mikor érvényes, milyen keretek között alkalmazható.

Talán az egyik legfontosabb, hogy a B2B és a B2C közötti differenciát ismerje, de ne csak a fogalmakat, hanem a két stratégia eszköztárát is. Keressed a megfelelő szakembert? Akár ki is szervezhetjük ezt a munkakört! Például egy olyan egy profi marketing ügynökség bevonásával, mint Marketinges Erika és csapata.

De térjünk vissza ahhoz, mi is a B2B és B2C, illetve milyen jellemzői vannak egyiknek és másiknak!

Business to Customer vagy Business to Business?

A Business to Customer, vagyis a B2C megnevezés azokra a vállalkozásokra utal, amelyek a termékeikkel, szolgáltatásaikkal magánszemélyeket céloznak meg. Ilyen lehet egy szupermarket vagy egy szerszámbolt, de akár egy biobolt is. 

A B2B esetében pedig a vállalatok, vállalkozások más cégeknek kívánják eladni a produktumukat. Tipikus példa lehet erre egy autóüveg-gyártó, aki autógyártóknak értékesít, de egy könyvelőiroda is ezek közé sorolható.

B2C-ről bővebben

A B2C jellegéből adódóan a végfogyasztókat célozza meg. Emiatt, aki ilyen stratégiát alkalmaz, mindent egy kézben kell, hogy tartson. Mindezt oly módon, hogy automatizálja a folyamatokat, miközben azok személyes jellege is megmarad.

Miért van szükség a perszonalitásra? Azért, mert a pozitív vásárlói élmények elengedhetetlenek a sikeres értékesítéshez. Ilyen lehet egy pontgyűjtő rendszer vagy törzsvásárlói kártya, de egy nyereményjáték is. Ugyanakkor specifikus területeken az online szakmai blogok is növelik a vásárlói elégedettséget.

Ebben a stratégiában központi szerepet kapnak az érzelmek, illetve a minél több, adekvát információ. Fontos a tervezés, az, hogy legyen jól felépített a kommunikációnk. Érdemes kipróbálni a Google Shopping kampányokat is értékesítésre.

Fontos tudnivalók a B2B kapcsán

Érzelmek és impulzusok helyett a valós tények meghatározók a B2B marketingnél, hiszen itt már a cég sikerét, jövőjét is befolyásoló döntéseket kell hozni. Ennek értelmében arról kell informálni a célközönséget, hogy milyen pluszt érhetnek el a mi termékünkkel, szolgáltatásunkkal. Például egy projektmenedzsment szoftver vagy egy gyártósori gép, de akár egy dolgozói egészségprogram is ilyen többletet, előnyt nyújthat.

Azt jó tudni, hogy a B2B marketingnél az értékesítési ciklus hosszabb, mint a B2C-nél, mivel a döntések súlya is jelentősebb. Éppen ezért felértékelődik a személyes kapcsolatok szerepe. De a sikerhez elengedhetetlen a megfelelő pozicionálás és célzás is. Érdemes esettanulmányokat olvasni, és elsajátítani belőlük a legjobb módszereket, praktikákat. A legjobb azonban, ha ezt a munkát szakmabeliekre bízzuk!


Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a marketingeserika.hu oldalt működtető cég.