Napok kérdése, és újra tömve lesznek az autópályák külföldiekkel. Nyár végével ugyanis a jól megérdemelt szabadságukat töltő vendégmunkások újra nyugatra veszik az irányt, ellepve ezáltal az amúgy is tömött magyar utakat. Ha az alábbi tanácsokat betartod, nagyobb eséllyel kerülheted el a baleseteket.

Halálra préselték az utast

Enyhén szólva is szörnyű baleset bénította meg teljesen nemrég az M5-ös autópálya közlekedését. Felismerhetetlenségig tört össze az az autó, amiből csupán egy embert, a sofőrt sikerült élve kimenteni. Utasa a helyszínen szörnyethalt, ami a kiemelt képünk láttán nem csoda, az autót ugyanis harmonikára nyomta a mögötte érkező kamion. A fotó tanúsága szerint a kamionos szinte fékezés nélkül hajtott bele a sztráda Szeged felé vezető oldalán a kocsisorba. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Ezért nem állunk be két kamion közé

Még száguldozni sem kell ahhoz, hogy egy hasonló balesetből ne kerüljünk ki élve. Még videón videón is láthatjuk, mi történik, ha még 50 km/h-ás sebességgel sem megy egy kamion, és álló járműbe ütközik. Erős idegzetűeknek ajánljuk a felvétel megtekintését, ami a cikk végén érhető el.

A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Vészfékezés kikapcsolva

Az emberben ugyanakkor joggal merül fel a kérdés, hogyan fordulhat elő az, hogy egy kocsisor végéhez érve nem áll meg egy ekkora jármű. Beszédtéma lett az autósok között az eset, az Autópályahírek.hu – Információk 0-24 Facebook többen azt találgatták, vajon volt-e az M5-ösön balesetező kamionban vészfékező automatika, vagy a sofőr egyszerűen kikapcsolta azt. Ez utóbbinak több oka is lehet, egyes vezetőket igencsak zavar a működése, úgy vélik, sokszor nem jól méri fel a helyzetet, és úgy állítja meg a szerelvényt, hogy több tonnányi áru „landol a sofőr nyakába”.

Az önvezető autók sem érnek semmit sofőr nélkül

Jelezzük, ha baj van

A balesetet szenvedett személyautó sofőrje is hibázhatott, például már azzal is, ha esetleg nem volt bekapcsolva a vészvillogója, ami igencsak sűrűn előfordul, ha dugóba keveredik az ember. Igaz, a városi közlekedéshez szokott sofőrök nem sűrűn használják, pedig autópályán, a megengedett tempó mellett, ha nem használjuk, utolérve egy sort, könnyen belénk futhat a minket követő autós.

Az emberi figyelem az önvezető rendszerekhez is kell

„A sok vezetést segítő rendszer pont a közlekedés biztonságát hivatott elősegíteni, de emberi figyelem nélkül mit sem ér” – mondta a Kékvillogó.hu hírportálnak Katona Csaba, a Groupama tanpálya vezetéstechnikai instruktora. „Ami manapság az utakon megy, egész egyszerűen káosz. Az emberek azt hiszik, ha van egy önvezető autójuk, akkor szinte már nem is kell ott sem lenni a volán mögött. Ez egyszerűen nem igaz” – tette hozzá.

A követési távolság életet menthet

Ezek ellen az is megoldás lehet, hogy a jobbra tartás szabályait betartva, eleve a külső sávba sorolunk, és a sor végétől minimum 20 méter távolságot tartunk. Ez azért hasznos, mert ha valaki belénk is ütközne hátulról, annyira nem fog tudni előre lökni minket, hogy egyfajta szorítóba kerüljünk – épp, mint a két kamion közé szorult autós.

Mindig legyünk résen

„Sajnos én is tapasztalom, hogy mindenki egymás fenekében megy, ami még csak menekülésre sem hagy teret. Épp ezért a 20-30 méter távolság megtartását jó ötletnek tartom” – értett egyet a szakértő a kommentelőkkel. „A legfontosabb: mindig legyünk tisztában vele, mi van előttünk vagy mögöttünk, és készüljünk arra, hogyan és hová tudunk menekülni, ha azt látjuk, mögöttünk megállíthatatlanul érkezik egy másik jármű.” – mondta a vezetéstechnikai tréner.

Alszanak a kamionosok vezetés közben

Az M5-ös baleset után sokan nekiestek az interneten a kamionosoknak, mondván, nem figyelnek, esznek, isznak vezetés közben, de még az sem ritka, hogy a fülkében – kihasználva az automatikák adta lehetőségeket – tableten neteznek, játszanak, vagy éppen állva táncolnak. A fuvarozók védelmében a legtöbben azt hozták fel, hogy fáradtak, túl sokat vezetnek. Ugyanakkor könnyű belátni: aki nincs vezetésre alkalmas állapotban, egyszerűen ne induljon útnak – ez a vezetés oktatás óra első tételmondata.

Nem tudjuk, mi volt az úton

A probléma olyannyira nem egyedi, hogy csak aznap 3 hasonló baleset történt az M5-ön. Ráadásul most a nyár végeztével elindul a vendégmunkások hada nyugatra, újra hatalmas forgalmat generálva főként Röszke és Budapest között. „A legnagyobb gond, hogy aki már tapasztaltabb, az rutinból közlekedik, és fogalma sincs, mi történt út közben, mire A-ból B-be elért. A nagy rutin fásulttá teszi az embert, ami a biztonságos közlekedés halála” – zárta Katona Csaba. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Tanácsok, amiket érdemes megfogadni

  • Sor végére érve, kapcsoljuk be a vészvillogót
  • Tartsunk minél nagyobb követési távolságot
  • Mindig keressük a menekülő utakat
  • Mindig tudjuk, mi van előttünk, mögöttünk
  • Vezetésre alkalmatlan állapotban ne induljunk útnak
  • Ha lehet, ne álljunk be két kamion közé
  • Ne rutinból közlekedjünk

Videó az összepréselésről

Kiemelt kép: Felismerhetetlenségig összetört az autó az M5-ös autópályán Forrás: police.hu