Ahogy azt korábban az elsők között megírtuk, hónapok óta dolgoznak a szakemberek a 2026-ban életbe lépő új KRESZ vagyis közlekedési szabályok módosításán. Tilos lesz a gyalogosoknak a zebrán telefonálni, a kütyü nyomkodni, ugyanakkor az autósok akár 140 km/h-val is mehetnek ott, ahol majd megengedi a közútkezelő. Ezen kívül számos újdonság vár ránk, a rollerezők biztosan meglepődnek majd.
Nem vezethetnek túl erős autót a friss jogsisok
Korábban többször írtunk friss jogsis balesetekről. Ezt a törvényalkotók is olvashatták, ugyanis 2026-tól lényeges szigorítás léphet életbe a frissen megszerzett jogosítványokkal kapcsolatban: az új szabályozás szerint a kezdő sofőrök nem ülhetnek majd 300 kilowatt (azaz mintegy 400 lóerő) teljesítmény feletti autók volánja mögé. Sokak szerint az új szabály megengedő, hiszen egy friss jogsisnak még egy 200 lóerős autó is túl sok lehet. A Kékvillogó legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 342 ezernél is többen követnek minket.
2 év gyakorlat kell
A teljesítmény korlátozás célja, hogy csökkentsék a fiatal, rutintalan sofőrök által okozott balesetek számát.A szabályozás például olyan erős terepjárókat is érinthet, amelyek akár 500 lóerő körüli teljesítménnyel bírnak. Ezeket a gépkocsikat a jövőben csak legalább két év vezetési gyakorlat után lehetne irányítani – írja a Blikk.
Új sebességhatárok
Szinte biztosan bevezetik a buszok, járműszerelvények és teherautók számára előírt 90 km/h-s maximális sebességhatárt lakott területen kívül. A tervek közt szerepel a 2,5 méternél nem szélesebb mezőgazdasági vontatók 60 km/h-ban maximált sebessége lakott területen kívül. A személyautók viszont bizonyos szakaszokon, ahol a közút kezelője ezt lehetővé teszi, akár 140-nel is mehetnek majd.
A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Így kell majd indexelni
Új szabályt vezetnek be az irányjelzéssel kapcsolatban is, az irányváltoztatás előtt legalább két másodperccel meg kell majd kezdeni az indexelést. A vészvillogó használatának szabályain is módosítanának, bevezetnék a gyakorlatból már eddig is ismert módszert, miszerint ha az autós váratlan veszélyt észlel, a vészvillogóval figyelmeztetheti a többieket.
Követési távolság másodperc alapon
Szabályoznák a követési távolságot is az autópályákon: kötelező lenne a két másodperces távolság betartása, ez annyit tesz, hogy 130 km/h-s sebességnél 72,2 métert tesz meg az autó. Ez egyébként nagyjából annyi, amit a felfestett útburkolati jelek is mutatnak. Lakott területen kívül egy másodperc lenne ez az idő.
Engedd be a szomszéd sávból az autóst
Az új KRESZ rögzítené az eddig szokáselven működő cipzár-elv alkalmazását is, amikor az autósok felváltva engedik be egymást egy kereszteződésbe, vagy sáv megszűnésekor.
Matrica időseknek
Az idős sofőrök – pontosabban azon sofőrök, akiknek vezetési képessége már nem 100 százalékos – autóját matricával különböztetnék meg, figyelmeztetve ezzel a többi autóst is.
Gyalogosoknak tilos a mobil
A gyalogosok számára a legfontosabb változás, hogy a gyalogátkelőhelyeken – akár közúton, akár vasúti átkelőben – tilos lesz a mobiltelefon használata. Nem csak telefonálni, de nyomkodni sem szabad majd a készüléket.
Ez vár a rolleresekre
Az új KRESZ megkülönbözteti majd a kisebb és nagyobb teljesítményű elektromos rollereket, amiknek vezetéséhez különböző jogosítványokra lesz szükség. A kisebbeket – amelyek legfeljebb 25 kilométer per órával tudnak menni – csak 12 évnél idősebbek használhatják, és az első két évben sisakot kellene viselniük. Járdán maximum 10 kilométer per órával, máshol 20 kilométer per órával mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva. Az erősebb elektromos rollerekre kötelező felelősségbiztosítást kellene kötni, és csak 14 éven felüli vezetheti. A legnagyobb megengedett sebesség 45 kilométer per óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne szállítani. A Kékvillogó legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 342 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: Forgalomirányító rendőr Budapesten – Fotó: Kékvillogó.hu