Míg régen teljesen természetes volt a kábelezést a vázon kívül vezetni, addig manapság már a márkás kerékpároknál a gyártók igyekeznek kerülni ezt a megoldást. Legyen szó országúti, trekking, cross, MTB vagy városi kerékpárról, a modernebb bringák esetében a letisztultabb, belső kábelezés a jellemző.
De jó megoldás ez? Mi van, ha cserélni kell a szálat? Egy biztos: a Bikepro.hu kerékpáros webshop bowdenei között megtaláljuk a megfelelőt.
Még gyerekcipőben jár a dolog
A vázon belüli kábelvezetés egy viszonylag új trendnek számít. A technológia ezen a téren még nem eléggé kiforrott, vélhetően a jövőben sokkal jobb megoldások fognak születni. A gyártók még útkeresésben vannak.
Az elektromos biciklik térhódításával azonban minden jel arra mutat, hogy a kábelvezetéssel kapcsolatos új trend csak erősödni fog. Minden bizonnyal néhány éven belül nagy előrelépést fognak elérni a rejtett kábelezés tekintetében, és olyan módszereket fognak kidolgozni, amelyeknek hála a szervizelés is könnyebbé válik.
Most még sok a belső kábelezéssel a gond
A kábelmentesség mellett szól az, hogy sokkal egyszerűbb tisztítani egy ilyen kétkerekűt, és a cipelése is kevésbé bonyodalmas. Ugyanakkor még egy minőségi kerékpár sem feltétlenül zajmentes.
A valódi probléma azonban nem a zajosságuk, hanem az, hogy néhány feladat sokkal igényesebb ennek a kialakításnak köszönhetően. A fékfolyadékcsere, a vezeték méretre vágása, a bowden cseréje például egy gravel kerékpár esetén gyakorlatilag lehetetlen egy nap alatt, míg vázon kívüli kábelezés esetén sokkal tempósabban végre lehetne hajtani ezeket a teendőket.
A szerelők rémálma a belső kábelezés
Kétségkívül szemre sokkal tetszetősebb egy ilyen letisztult külsejű kerékpár. Nagyon trendinek hat a kábelek elrejtése, ugyanakkor számolni kell azzal, hogy előbb-utóbb karbantartás során cserélni is kellene őket. Ekkor kezdődnek csak az igazi bonyodalmak…
Mi szól mégis a rejtett kábelezés mellett?
A már említett letisztult megjelenés mellett ugyebár az említett könnyű tisztíthatóság a két legfőbb érv a kábelmentesség mellett. Tény az is, hogy vállra venni is könnyebb egy ilyen modern kerékpárt, például ha fel kell cipelni a harmadik emeletre.
Az is igaz, hogy fel- és leszállás alkalmával nem súrlódik a bowden vagy a kábel a vázon. Ha lezárunk egy ilyen kétkerekűt, akkor a zár sem nyomja a kábeleket. Sőt, nem lehet elmenni szó nélkül amellett sem, hogy bizonyos kiegészítők, mint a sárvédő, a csomagtartó, a váztáska vagy a kitámasztó felszerelése is egyszerűbb rejtett kábeles megoldás esetén.
Nézzük a megoldás hátrányait!
A rejtett kábelezés következtében egy új zajforrás keletkezik. A hagyományos bowdenvezetéshez képest a rejtett kábeles verzió nagyobb belső súrlódáshoz vezet.
Aki szervizben végezteti el a rejtett kábeles kerékpárja karbantartását, annak magasabb munkadíjjal kell számolnia, aki maga áll neki a feladatnak, annak pedig több időt kell a dologra szánnia.
Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a bikepro.hu oldalt működtető cég.
Az auditált mérések szerint havonta átlagosan 12 millió alkalommal kattintják az olvasóink Like Company Kft hírportáljait. A támogatott cikkek egy hónapig címlapon vannak, így a partnereink reklámjait tényleg nagyon sokan látják, ezért hatásosak. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát.