Magyarország egyik legnagyobb tömegkarambolja történt szombat délután 14:30-kor az M1-es autópályán a zsámbéki lehajtónál, Herceghalom térségében. A balesetben összesen 41 gépjármű volt érintett. Egy 44 éves férfi életét vesztette, rajta kívül 39-en sérültek meg, ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben sérültek meg. A rendőrség büntetőeljárást indított az ügyben. Megpróbáltuk rekonstruálni, hogy milyen eseménysorozat vezetett a tragédiához.

04:00 – A baleset előtt 10 órával

A délutáni tömegbalesethez vezető eseménysorozat szombat hajnalban kezdődött. Hajnali négykor viharos széllel megérkezett az időjárási front Budapestre és környékére. Az M1-es autópálya 20-26 kilométerszelvénye közötti szakaszán, ez nagyjából Budapest felől az első MOL-kút, vagyis a pátyi Sasfészek pihenőtől a zsámbéki lehajtóig tart – ahol a tömegkarambol történt – szombat délelőtt folyamatos több porátfújást lehetett látni. Vélhetően a szél pár óra alatt kiszárította a talajt, majd felkapta a szemcséket. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

09:00 – A baleset előtt 5 órával

Már délelőtt 9 órakor a pátyi hegyoldalról többen látták az órisái porvihart, amely beterítette az M1-es autópálya egyes szakaszait. A hazai gyorsforgalmi úthálózat legnagyobb részét tavaly szeptember óta az állami Magyar Közút helyett az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemelteti. Sajtónyilatkozataik alapján az információs táblákon jelezték az autósoknak, hogy erős oldalszél van az autópályán, csökkentsék a sebességet.

 

11:00 – A baleset előtt három órával

A tömegbaleset előtt alig három órával ugyanezen a szakaszon egy autó és egy kamion ütközött össze. A 24.hu információi szerint ennek a balesetnek is a porvihar volt az oka, vélhetően hasonló ráfutásos baleset történt, mint három órával később szinte ugyanott.

A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt. A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

12:30 – A baleset előtt két órával

A portálnak nyilatkozó autós szerint 12:33-kor, az első baleset mentési munkálatai még tartottak. A kamiont és a személygépkocsit, vélhetően a katasztrófavédők és az útfenntartók elvontatták, majd ők is elvonultak. Az érintett szakaszon nem szűkítették az utat egy sávra azzal a céllal, hogy megfogják a forgalmat, továbbá figyelmeztető jelzéseket sem láttak kitéve.

Nem zárták le az autópályát

A BudaPestkörnyéke.hu hírportál információi szerint a porvihar szombat délelőtt 9-kor már jól látható volt, vagyis a tömegbaleset előtt csaknem 6 órával tudnia kellett erről azoknak, akik látták a forgalomfigyelő kamerák képeit és döntési helyzetben voltak, hogy lezárják-e a sztrádát vagy sem. Valakik azonban úgy döntöttek menjen tovább a forgalom, végül is a figyelmeztető táblákon ott szerepelt a felhívás, onnantól kezdve kezdve már az autósok szabálykövetésén múlt minden. Akkor sem zárták le az autópályát, amikor délelőtt már történt egy baleset.

13:00 – A baleset előtt másfél órával

A kamionsofőrként dolgozó Kovács Krisztián a Blikknek elmondta, hogy az autópályán haladva a nem mindennapi jelenséget látva szinte biztosra vette, a homokviharból még nagy gond lesz: „Nem lehetett szinte semmit sem látni. A porfelhő már nagyon messziről látszott, de az emberek nem megfelelő sebességet választottak. 

13:30 – A baleset előtt egy órával

Egy másik sofőr, Peták Norbert így számolt be a lapnak a helyzetről. „Nagy szerencse, hogy mi valamennyivel előbb haladtunk el ott, hátul ült a babánk is. Hirtelen pár méterre csökkent a látótávolság. Figyel az ember, de ha akkor valaki satufékezik előttem, valószínűleg reagálás nélkül mentem volna bele a 0 látótávolság miatt. Az a baj, hogy ha a porban hirtelen lassítanak, a mögöttük 90-el haladó is simán beleszalad, valószínűnek tartom, most is ez történt.”

Több porátfúásos szakasz

A beszámolók szerint az érintett szakaszon több porátfúvás volt. Akik Budapest felől érkeztek már kettőn áthaladtak, ezek nem voltak annyira sűrűek, vélhetően úgy érezték, ha ezeken gond nélkül átmentek, nem lesz probléma a harmadiknál sem. Talán ezért sem lassítottak sokan eléggé, aztán nagy meglepetés várta őket, egyik pillanatról a másikra szinte nullára csökkent a látótávolság.

14:10 – A baleset előtt 20 perccel

Végvári Zsófia is a tömegbaleset helyszínén haladt át, így írt erről a Facebookon: „Ahogy számolom, kb 20 perccel a baleset előtt voltunk ott. Látótávolság hirtelen nulla méter lett (oké, kb 5-8 méter nagyon homályosan). Láttuk, hogy porfelhő van az út felett, de erre a töménységre senki nem számított.”

Satufékezett valaki

„A porviharba érve, előttem szinte satufékezett valaki, aki nem bírta idegekkel, hogy nem látott semmit. Utolsó pillanatban ki tudtam kerülni a vészvillogó nélküli autót: rutinos vezető vagyok, életemben nem büntetett meg rendőr, nem volt balesetem, jogsim 30 éves. De egy ilyen helyzet szinte kivédhetetlen! Nekem sikerült, hála Istennek, meg a kamionosnak is, aki mögöttem jött; a leállósáv üres volt… Kb olyan volt az egész, mintha hirtelen egy bögre tejeskávéba zuhantunk volna. Ilyet még filmen sem láttam soha. 

Miért nem lehet ilyenkor lezárni az autópályát?

Az előttem lévő sofőr pánikba esett és nem bízott abban, hogy a porfelhőben is menni kell, hogy bízni kell abban, hogy más is próbál józanul vezetni. Ilyenkor csak egy valaki nézi el és vége mindennek.” – írja a hölgy, majd felteszi a kérdést: „Ha egy tűzijátékot le lehet mondani az utolsó percben, akkor az autópályát miért nem lehet lezárni, ha már reggel is erős porátfúvásokat tapasztaltak?

14:30 – A tömegbaleset első pillanata 

Ahogy Végvári Zsófia megfogalmazta, ha egy autós bepánikol a porviharban és satufékezni kezd, akkor mindennek vége. Szombaton 14:30-kor ez történhetett a zsámbéki lehajtónál az M1-es Herceghalomhoz közeli szakaszán. Egy autós túl hirtelen fékezett, a mögötte haladó pedig nem tartotta be a követési távolságot, nem fékezett már a porfelhőbe érkezés előtt és bumm beledurrant, aztán jött a többi autó és kamion egymás után nagy csattanásokkal.

Fékezés nélkül rohant az autókba a kamion

A sajtót bejárta az a videó, amelyet az egyik balesetet szenvedő kamion fedélzeti kamerája rögzített. Ezen jól látszik, hogy a kamionos 90 km/h-ás sebességgel, vagyis lassítás nélkül hajtott be a porfelhőbe, majd a roncsokba, pedig a felvételen látszik, hogy már állnak járművek az út szélén, vagyis lassíthatott volna.

Ezt kell tenni porviharba érkezés esetén

A közlekedési szakértők szerint ilyen esetben már a porátfúvásba érkezés előtt jelentősen le kell lassítani az autót, ki kell tenni a vészvillogót, érdemes felkapcsolni az első és a hátsó ködlámpánkat is. Folyamatosan figyelni kell előre és a visszapillantóba is, hiszen az autópályán sok esetben a baj hátulról érkezik. Most is így történt.

41 jármű tört össze, egy ember meghalt

A szombat délutáni katasztrófa Magyarország második legnagyobb tömegbalesetévé nőtte ki magát. Összesen 41 gépjármű volt érintett. Egy 44 éves férfi életét vesztette, rajta kívül 39-en sérültek meg, ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben sérültek meg. A rendőrség büntetőeljárást indított az ügyben. Sokak szerint nem lesz felelős. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

Kiemelt kép: Tömegbaleset az M1-es autópályán – Fotó: Kékvillogó.hu/G.K.