Pár nappal ezelőtt rengeteg karambol volt az M5-ösön a hatalmas köd miatt. Most egy szakértő avat be minket a részletekbe, hogyan közlekedjünk ilyen időjárási körülmények közt.

Csak az vezessen, akinek feltétlenül muszáj

„Az autósok többsége nem eléggé felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert nem gyakran vezet ködös időben. Éppen ezért azt szoktuk javasolni, hogy ködös időben csak az vezessen, akinek feltétlenül muszáj” – mondta el a Bors érdeklődésére Albert Péter vezetéstechnikai szakértő. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

A követési távolság az egyik legfontosabb

Ködös időben a sebesség csökkentésével és a követési távolság növelésével lehet mérsékelni a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Például ha valaki 50-nel megy, akkor legalább 2 másodpercnyi követési távolságot érdemes tartania, ami nagyjából 28 méter – magyarázta.

A forgalmas napokon már 200 ezernél is többen olvassák a Kékvillogó.hu hírportált. Ezzel Magyarország Top 11 hírportálja közé kerültünk. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint az Origo, Index, Telex, Blikk, 24.hu vagy az RTL KLUB és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most Te is minket olvasol! Részletek itt.

Ködös időben még fontosabb ennek betartása

Hozzátette, amennyiben ködös időben közlekedik valaki , ez legalább 3 másodperc, vagyis nagyjából 42 méter. Hangsúlyozta, nemcsak látni, de látszódni is egyaránt fontos az utakon. Mint ismertette, kétféle ködlámpa van az autókon, az első a ködfényszóró, a hátsó pedig a ködzáró fény.

Helyesen kell hazsnálni a ködlámpát

Előbbi arra szolgál, hogy jól lásson a sofőr, míg utóbbi azért, hogy őt jól lássa a mögötte haladó. Ezek rossz használatával komoly anyagi és biztonsági károkat okozhatunk – hívta fel a figyelmet a vezetéstechnikai szakértő.

Távolsági fényszoró? Ezt felejtsük el!

Sokan nincsenek vele tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás. Helyette sokkal célszerűbb a tompított vagy első ködfényszóró. Ám fontos tudni, hogy lakott területen csak akkor használhatunk ködlámpát, ha másokat nem zavarunk vele.

Fehér fal lesz az autó előtt

Mivel a köd kialakulásához a levegő magas nedvességtartalma is szükséges, annak vízcseppjein úgy törik meg a fény, hogy szinte fehér falat képez, ami miatt nyilvánvalóan nem megfelelőek a látási viszonyok – fejtette ki Albert Péter.

Ekkor érdemes használni a ködzárót

A szakértő egyébként évente 50 ezer kilométert vezet. Útjai során csupán néhányszor fordult elő, hogy használnia kellett volna a hátsó ködzáró fényeket, melyeket csak akkor érdemes bekapcsolni, ha 20 méter alá csökken a látótávolság. Egyéb esetben csak elvakítja a mögöttünk haladót.

Ez a leggyakoribb hiba

A leggyakoribb járművezetői hibák között van, ha valaki a ködöt elhagyva egyből gyorsítani kezd, ahelyett, hogy tartaná a sebességét, számítva az újabb ködfoltra. Sokan a jármű világítását is úgy felejtik, ahelyett, hogy az aktuális helyzethez igazodnának – ismertette.

A fényszoró is nagyon fontos

A megfelelő vezetéstechnikai készségek elsajátítása mellett autónk állapotára is oda kell figyelnünk. Az ablaktörlőknek is megfelelően kell működniük, ahogyan a világító berendezéseknek is. Hiába vannak például jól beállítva a fényszórók, ha nem tiszták.

Érdemes figyelni a navigációs rendszerre is

A modern, automata vezérlésű autóknál pedig jellemző, hogy automatikusan távolsági fényszóróra kapcsolnak ködben, ami rontja a látási viszonyokat, ezért érdemes kikapcsolni az automatizmust. Komoly segítséget nyújthat autónk navigációs rendszere, mely miatt fel tudunk készülni például az esetleges kanyarulatokra.

A fekete jég miatti ráfutás is lehetséges

A ködfoltok kialakulásához elengedhetetlen a talajmenti alacsony hőmérséklet. Ebből a sofőr arra is tud következtetni, hogy figyelnie kell a fekete jég miatti ráfutásra is. Sokkal óvatosabban érdemes tehát vezetnie – összegezte a legfontosabb tudnivalókat Albert Péter. A Kékvillogó.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el!

(Kiemelt képünk illusztráció, MTI/Varga György.)